środa, 5 stycznia 2011

PROGRAM PRACY NA NAJBLIŻSZE LATA

Program pracy Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Kazachstanu i Republice Kirgiskiej na lata 2011 – 2015

1.      Ambasada RP w Astanie obejmuje swoim zasięgiem dwa kraje – Kazachstan i Kirgizję. Republika Kazachstanu jest ważnym partnerem RP w Azji Centralnej. Znaczenie tego kraju w regionie oraz na całym obszarze postradzieckim cały czas rośnie, zarówno w wymiarze politycznym jak i ekonomicznym. Celem misji RP w najbliższych latach będzie zapewnienie stałego i wszechstronnego rozwoju stosunków dwustronnych z Kazachstanem i Kirgizją przy uwzględnieniu priorytetów polskiej polityki zagranicznej, działanie na rzecz stałej obecności Polski w Kazachstanie i Kirgistanie zarówno w dziedzinie politycznej jak i gospodarczej, współpracy regionalnej poprzez wsparcie dla Polonii jak też w życiu kulturalnym, oświacie, pomocy rozwojowej. Priorytetowe w pracy placówki będą przede wszystkim perspektywy rozwoju polsko - kazachstańskiej współpracy gospodarczej.

Biurowiec przy ulicy Sary Arka w Astanie, w starej części miasta, gdzie na piątym i szóstym piętrze mieści się polska ambasada w Kazachstanie

  2.      Placówka, i jej szef, działać powinni na rzecz intensyfikacji dwustronnego dialogu politycznego na możliwie wysokim szczeblu, zwłaszcza w relacjach Polski z Kazachstanem. W 2011 roku należałoby zrealizować odkładaną od pewnego czasu wizytę oficjalną prezydenta Kazachstanu N. Nazarbajewa do Polski. W perspektywie kolejnych 2 – 3 lat, już po wyborach prezydenckich w Kazachstanie planowanych na 2012 rok, a które mogą przynajmniej częściowo dokonać przetasowań na szczytach władzy w Astanie, należałoby doprowadzić do rewizyty polskiego prezydenta w tym kraju. Placówka przeprowadzi analizę potrzeby zorganizowania spotkania na szczeblu szefów rządów i w zależności od potrzeb przedstawi centrali swoją rekomendację. Ambasada, we współpracy z WPHiI, dążyć będzie do tego, by spotkania międzyrządowej komisji ds. współpracy gospodarczej odbywały się corocznie. Ważne byłoby także w miarę regularne, nie rzadziej niż raz na dwa lata, organizowanie konsultacji na szczeblu wiceministrów spraw zagranicznych obu krajów oraz dyrektorów odpowiednich departamentów. Ambasada sprzyjać będzie współpracy międzyparlamentarnej, przede wszystkim przez przygotowywanie konkretnych propozycji dla grup bilateralnej współpracy. Ze względu na znaczenie tematyki polonijnej w portfolio relacji Rzeczypospolitej Polskiej i Kazachstanu, ważniejszą niż dotychczas rolę we współpracy międzyparlamentarnej mógłby odgrywać Senat RP (i odpowiednio - Senat RK) oraz senatorowie.

3.      W dziedzinie politycznej najważniejszym zadaniem placówki i nowego ambasadora pozostanie utrzymywanie i rozbudowa kontaktów z przedstawicielami władz Kazachstanu w stolicy kraju i w ten sposób ułatwianie dialogu politycznego oraz kontaktów gospodarczych między RP i Kazachstanem. Dotyczy to zwłaszcza stałych roboczych kontaktów z tamtejszym MSZ, ministerstwem gospodarki i rozwoju, innymi ministerstwami gospodarczymi, a także kontaktów z przedstawicielami Administracji prezydenta Kazachstanu, działaczami partii politycznych zwłaszcza rządzącej partii NUR OTAN, ale również przedstawicieli partii i środowisk opozycyjnych. Podobne zadania dotyczą działalności politycznej ambasady w Republice Kirgiskiej. Ważnymi partnerami placówki powinni stać się parlamentarzyści, zwłaszcza członkowie bilateralnych grup współpracy międzyparlamentarnej, kontakty z którymi sprzyjać powinny rozwojowi współpracy regionalnej i gospodarczej, a także promocji Polski.

4.      Na czas misji przypada okres przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej. Celem misji jest - w porozumieniu i współdziałaniu ze sprawującym prezydencję lokalną w Astanie przedstawicielstwem UE oraz przedstawicielstwem UE w Biszkeku - umocnienie pozycji Polski w obydwu krajach urzędowania, jako liczącego się członka Unii Europejskiej, działanie na rzecz postrzegania nas jako kraju wiodącego w zakresie kształtowania i umacniania unijnej polityki wschodniej. Placówka będzie monitorować stanowisko Kazachstanu i Kirgistanu w kwestiach, które są przedmiotem wspólnej polityki UE – klimat, energetyka itp. Istotnym zadaniem placówki powinien być aktywny udział we współpracy z przedstawicielstwem Unii Europejskiej oraz ambasadami krajów członkowskich UE w kontekście realizacji unijnej Strategii dla Azji Centralnej. Spośród priorytetów tej Strategii, szczególne znaczenie dla Polski ma realizacja projektów dotyczących rozwoju demokracji i praworządności, energetyki, ekologii oraz współpracy gospodarczej.

5.      Istotnym zadaniem ambasady RP w Astanie być powinno monitorowanie stanowiska Kazachstanu wobec polityki Unii Europejskiej, NATO, jego inicjatyw na forum OBWE i ONZ, kontaktów dwustronnych z sąsiadami, w tym z najważniejszymi – Rosją i Chinami, aktywności w innych regionalnych organizacjach takich jak WNP, Unia Celna Rosji, Kazachstanu i Białorusi, OUBZ/ODKB, Szanghajska Organizacja Współpracy, Organizacja Państw Islamskich a także relacji z USA, Turcją, Iranem, Arabią Saudyjską.

6.      Osobnym zadaniem angażującym zainteresowanie i aktywność ambasady będzie pozostawała (zapewne przez przedłużający się czas) sytuacja w Kirgistanie ze względu na konsekwencje kryzysu wewnętrznego oraz wsparcie dla działań wspólnoty międzynarodowej w tym kraju podejmowanych z intencją pomocy dla Biszkeku w rozwiązywaniu problemów. Szczególnego zainteresowania ze strony placówki wymagają potencjalnie konfliktogenne relacje Kirgizji z Uzbekistanem. Ważne są także relacje z Biszkeku z Moskwą, Astaną i Pekinem. Przedmiotem analizy będzie także przyszłość amerykańskiej wojskowej bazy tranzytowej w Manasie pod Biszkekiem i charakter relacji z USA. Ambasada przygotuje do decyzji centrali stanowisko w kwestii potrzeby i możliwości ustanowienia polskiego konsula honorowego w Biszkeku.

7.      Placówka w Astanie powinna wspierać działania zmierzające do podpisania polsko - kazachstańskiej umowy o współpracy w dziedzinie oświaty, a następnie uczestniczyć w jej realizacji. Najważniejsza jest odbudowa nauczania języka polskiego na terenie Kazachstanu, zwłaszcza w ramach państwowego systemu edukacji. Kolejnym zadaniem placówki będzie sprzyjanie nawiązywaniu kontaktów między uczelniami wyższymi naszych krajów, wymiany naukowej i wspólnych projektów badawczych. Ambasada powinna utrzymywać bezpośredni kontakt ze środowiskami opiniotwórczymi, w tym z mediami, środowiskami naukowymi i think tankami. Należy też dążyć do rewitalizacji umowy o współpracy kulturalnej z 1997 roku i sprzyjać kontaktom zainteresowanych środowisk z kulturą polską. We współpracy z KG RP w Ałmaty, placówka w Astanie powinna wspierać promocję polskiej literatury, muzyki i filmu, w największych ośrodkach miejskich Kazachstanu i Kirgizji.

8.      W dziedzinie konsularnej i polonijnej, dla WK placówki w Astanie, a także osobiście dla ambasadora, ważne będzie utrzymywanie i umocnienie współpracy ze środowiskami polskimi w północnej i wschodniej części Kazachstanu. Należy dążyć do rozwoju nauczania języka polskiego, popularyzacji wiedzy o współczesnej Polsce, wspierać organizacje polonijne oraz zespoły artystyczne. Placówka powinna poddawać stałej analizie, w koordynacji z KG w Ałmaty, problemy związane z działalnością organizacji polonijnych na terenie całego Kazachstanu i Kirgistanu oraz kwestie związane z przyznawaniem Karty Polaka i repatriacją. Dla sprzyjania współpracy gospodarczej oraz regionalnej, szef placówki zainicjuje dyskusję i przeprowadzi analizę na temat potrzeby i możliwości powołania konsulów honorowych RP w Biszkeku, stolicy Kirgizji oraz w zachodniej części Kazachstanu.

9.      W dziedzinie współpracy gospodarczej zadaniem ambasady RP w Astanie powinny być, realizowane w koordynacji z WPHiI w Ałmaty oraz Polsko – Kazachstańską Izbą Handlową, analizowanie zmieniających się warunków dostępności do rynku w kontekście wejścia w życie porozumienia o Unii Celnej Rosja – Kazachstan – Białoruś, a także monitorowanie klimatu inwestycyjnego w obu krajach urzędowania. Poprawiająca się koniunktura międzynarodowa oraz stosunkowo szybkie przezwyciężanie następstw światowego kryzysu sprzyjają rozwojowi dwustronnej współpracy gospodarczej Polski z Kazachstanem.

 10.  Ambasada w Astanie, we współpracy i ścisłej koordynacji ze znajdującym się w Ałmaty Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji promować będzie polską ofertę gospodarczą. Zadaniem ambasady będzie też dążenie do zapewnienia udziału Polski w kształtowaniu i realizacji projektów energetycznych, zwłaszcza na zachodzie kraju, w basenie Morza Kaspijskiego. Szczególnym zadaniem ambasady znajdującej się w stolicy kraju powinno być umocnienie i aktywizowanie kontaktów z ministerstwami gospodarczymi Republiki Kazachstanu, wielkimi państwowymi monopolami takimi jak np. Kazmunajgaz i innymi wielkimi kompaniami, a także organizatorami coraz częściej odbywających się w stolicy kraju targów i wystaw gospodarczych. Istotnym zadaniem placówki w Astanie w obszarze gospodarczym powinna być także współpraca z misjami gospodarczymi innych krajów akredytowanymi w stolicy Kazachstanu, organizacjami zrzeszającym zagranicznych inwestorów i przedsiębiorców oraz tamtejszymi środkami analitycznymi.

 11.  Placówka powinna także wspierać rozwój ekonomicznego wymiaru współpracy regionalnej. Zadaniem ambasady powinno być rozszerzenie liczby kontaktów między polskim województwami i kazachstańskimi obwodami, włączenie do tego rodzaju współpracy najważniejszymi ośrodków miejskich Kazachstanu, a także zapewnienie udziału polskich firm i regionów w lokalnych wystawach gospodarczych. Rozwojowi współpracy międzyregionalnej i gospodarczej mogłoby też służyć powołanie konsula honorowego w zachodniej części Kazachstanu, która leży daleko od polskich placówek w tym kraju, a gospodarczo rozwija się bardzo intensywnie.

 12.  Republika Kirgiska objęta jest działaniem polskiego systemu pomocy rozwojowej. Zadaniem placówki jest opiniowanie i wspieranie projektów realizowanych przez instytucje i organizacje z kraju oraz odpowiednie profilowanie tzw. „małych grantów” realizowanych bezpośrednio prze ambasadę we współpracy z partnerami miejscowym zarówno z sektora pozarządowego jak i instytucjami państwowymi (np. komunalnymi) i organizacjami gospodarczymi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz